الاثنين، 31 أغسطس 2009

سيل الأفكار المنسقة

كم منا تعرض لمثل هذا السيل من الأفكار !!!

ولكن المشكلة في هذا السيل عندما يأتي وأنت تستعد للنوم ...

تبدأ باغماض عينيك لتستعد للنوم واذا بك تجد سيل من الأفكار المنظمة المنسقة المرتبة ..

تتداعى في ذهنك وتتمنى أنك لو تهب واقفا لتسجل تلك الأفكار ولكن النوم يكون له الغلبة والانتصار

وعندما تستيقظ من النوم تجد أن هذا السيل قد جف وتبخر !!

وما يزيد الموضوع تعقيدا عندما تكون مستعدا للكتابة

وتجلس صافي الذهن ممسكًا بالقلم لتكتب او تسجل ..

ولكن تجد أن هذا الصفاء نوع من أنواع الفراغ الدماغي

ولا تجد ما تسجله ...

هل هذا تأكيد على مقولة تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن ؟؟؟

هناك تعليقان (2):

  1. هههههههههههههههههههههه
    هو بالظبط كده صفاء الذهن فى الغالب فراغ عقلى
    ودايما بحس بيه وانا فى امس الحاجه للكتابه
    اما بقى سيل الافكار اللى بيجى قبل النوم بالظبط
    فده على طول .. بس انا بقى وقتها بلحق نفسى واقوم اكتب اى حاجه فى دماغى حتى ولو كانت مجرد نقاط علشان متطرش من دماغى
    بس اساسا يعنى على طول الاجنده اللى بكتب فيها والقلم بتاعى جنبى
    وبالمناسبه خاطره " ألنداء قلبى ام عقلى اجيب "
    انا قعدت 4 ايام او اكتر نفسى اكتب حاجه لانى كنت مجبره
    وفاجئه وانا نايمه لقتنى بفكر فى الموضوع ده بالكلمات دى
    وكانت المره الولى واعتقد الاخيره فى حياتى اللى كتبت فيها خاطره D:

    ردحذف
  2. المشكلة اني مبلحقش اقوم واكتب اللي في دماغي

    شكرا على متابعتك :D

    ردحذف